Герои, спасили десетки присъствали на авиошоуто, а не безразсъдни пилоти, предприели „необосновано висок риск“, ще се окажат загиналите на 13 септември тази година Петко Димитров и Венцислав Дункин.
Двамата загубиха живота си при авиокатастрофата над Трета авиобаза в Граф Игнатиево при изпълнението на сложна фигура на борда на учебния самолет L-39 ZA.
Разследване разкрива нови, ключови, но и шокиращи данни, които не е изключено да обърнат и хода на разследването за инцидента. Те са предоставени от опитен пилот. И сочат, че подп. Петко Димитров до последната секунда преди сблъсъка със земята е проявил отличната си подготовка и всъщност е успял да насочи машината така, че освен него и колегата му Дункин, заедно с тях да не загинат гледащите от земята изпълнението на тренировъчния полет преди авиошоуто, предвидено ден по-късно по повод 20-а годишнина от членството на България в НАТО. Разкритията обаче хвърлят светлина за пореден път и върху сериозните пробойни в командването на бойната ни авиация, както и за начина, по който се извършва подготовката на летците ни.
Броени минути преди да се качат в кабината на L-39, двамата са заставени (незнайно от кого към този момент – б.р.) да посрещнат държавния глава заедно с командира на Трета авиационна база ген. Николай Русев и командира на ВВС ген. Димитър Петров след полета му на борда на F-16. От кадри, излъчени в ефира на БНТ, се доказва, че те са там.
От репортажа ясно се вижда, че докато Радев говори, някой търси подп. Димитров по телефона, което видимо го напряга и невербалният израз на притеснението му не може да се сбърка. Добре известно е, че в бойната авиация времето за подготовка преди всяка, а особено преди такава сложна задача, е изключително важно и пилотът трябва да бъде оставен да се настрои за нея съсредоточено и на спокойствие.
Самолетът излиза в 12:17 минути. До сблъсъка му със земята в 12:30 часа и 20 секунди има 13 минути, в които разследващата комисия представя изключително голямо количество данни, които на пръв поглед изглеждат много подробни, но в действителностза най-важните последни 5-6 секунди липсва информация, която да докаже твърденията на комисията.
Данните за първата половина на фигурата, която е изпълнена перфектно, са пълни. Никъде обаче не се упоменава, че преди този лупинг има още един маньовър, изпълнен от тях. Става въпрос за „тоно“ – въртене на самолета около надлъжната ос. Твърди се, че и тази фигура, макар и без проблем, е била предприета също на пределно малка височина. По правило още тогава ръководителят на полета е трябвало да се задейства и да предизвика вероятно прекратяване на заданието за Димитров и Дункин, за да се спази безопасността на полета. Съответно и живота им.
Оправданието в случая обаче според данните източника е, че ръководителят на полетите не е пилот.
В този случай на кулата в „Графа“ е трябвало да има наблюдаващи представители на всяка една от базите, представени в репетицията в този ден за предстоящото авиошоу, които, наясно с реда на планираното упражнение, отговарят за правилното му изпълнение и неговата безопасност, но не са съзрели очевидния проблем с „Албатроса“.
Тук се поражда и още един въпрос – защо ръководителят, отговорен за безопасното провеждане на демонстрациите, също не е реагирал?
Става въпрос за Пейо Дончев, който разби щурмовика Су-25 миналата година край авиобаза „Безмер“ и когото прокуратурата обвини за нарушаване на правилата при изпълнението на тренировъчния полет, като оцени щетите от тези му действия за над 5 милиона лева.
В рамките на разследването би трябвало да се очаква и снемането на показанията от шефа на ВВС ген. Петров, който лично наблюдава тренировъчния ден – от качването на президента Радев на борда на американския изтребител, до фаталния край. До момента няма официална информация дали той е бил в контакт със загиналия подп. Димитров и дали е дал лично инструкции за полета му.
Be the first to comment on "Истината излезе! Загиналите пилоти в Графа спасили живота на десетки, гледали авиошоуто"