Китай построи 158 км магистрала, без да ползва работници

Китай построи 158 км магистрала, без да ползва работници

Качеството на пътя било по-добро, а времето – много по-кратко, казват специалисти

Строенето на пътища, особено на магистрали, е едно от най-трудните и трудоемките в света. А ако се съди по темповете на изграждането на българската автомагистрала “Хемус”, започнало през 1974 г. – понякога е мисия почти невъзможна.

В Китай обаче са хванали цаката как да строят бързо, качествено и ефективно. Там наскоро бяха завършени 158 км магистрален път с минимално човешко участие, свързано единствено с проследяването и контрола на операцията. Всичко останало е извършено от автоматизирани машини.

Отсечката е част от пътя, свързващ столицата Пекин с Макао. Проектът е продължение на автомагистралата Пекин-Хонконг, която е дълга близо 2300 км. Завършеният участък свързва столицата с Хъбей.

Според местни медии завършеният проект е бил публично представен на конференция за пътно строителство и инфраструктура. Събитието привлякло 700 участници, които са имали възможност да наблюдават отблизо новопостроения път и да станат свидетели на работата на автоматизираните машини от първа ръка.

Проектът се смята за особено забележителен, защото включва път с ширина малко под 20 м, построен с помощта на десет безпилотни машини. Тези превозни средства са проектирани да разпределят смес от уплътнени камъни и пясък. След това нанасят битумно свързващо вещество, за да оформят повърхността и да гарантират, че слоевете остават непокътнати.

По време на строителството асфалтовите машини са полагали настилката, докато автономни валяци са упражнявали необходимия натиск за изравняване на повърхността и постигане на желаната твърдост. Освен това дронове са наблюдавали напредъка по маршрута и са извършвали топографски оценки. Според GPC Systems, компания за разработка на софтуер, специализирана в тази област, използването на дронове гарантира спазването на очакваните параметри. Синхронизацията на машините пък е ставала с помощта на изкуствен интелект. В осъществяването на строежа са участвали няколко държавни компании.

Акцентът на проекта е била асфалтополагащата машина SAP200C-10 – революционна технология, постигната за първи път в света чрез полагане на асфалтов участък с ширина 19,25 метра с едно минаване. Тази възможност не само ускорява строителния процес, но също така намалява броя на фугите, подобрявайки гладкостта и структурната цялост на пътя. Този мащаб на настилката бележи значителен скок в традиционното асфалтово строителство, поставяйки нови стандарти за изграждане на пътища по целия свят. Шест от останалите автономни машини са били с тежина от 13 тона, а 3 – над 30 тона.

Безопасността е първостепенно съображение в строителството и този безпилотен проект значително е повишил изискванията за сигурност чрез сложни автоматизирани системи. Всяка част от автономното оборудване е била оборудвана с множество функции за безопасност, включително електронни огради, функции за аварийно спиране и системи за откриване на препятствия в реално време. Тези характеристики са позволили на машините да реагират динамично на потенциални опасности като препятствия на строителната площадка или промени в околната среда.

Човешката намеса е била само в наблюдаването на машините по време на строителните работи.

Разпространените впоследствие доклади подчертават икономията на средства, постигната чрез разработването на специфични алгоритми за проекта, позволяващи милиметрична точност и по-високи скорости в сравнение с традиционните методи, управлявани от хора. За съжаление, местните медии не уточняват броя на служителите, които са били изключени от проекта, и точните икономии на време и разходи.

Независимо от това новият подход на Китай към пътното строителство представлява важен инженерен етап. Подобрената прецизност позволява цялата писта да бъде завършена с едно минаване, елиминирайки необходимостта от по-малки ролки за коригиране на отклонения. С помощта на компютърните технологии машините са работели с голяма точност и не са били необходими преработки на вече изградени площи

Това постижение се нарича “търкаляне на нулевия ръб”, което показва, че няма съществено разстояние между машината и бордюра.

Остава да се види дали Китай ще продължи проекта и дали ще приложи този подход към други пътища. Във всеки случай времето и постигнатата ефективност, изглежда, са предизвикателство към труда на хората, работещи в тази сфера. В. “Икономик таймс” коментира, че вече дори работните места в строителството са поставени пред риск заради развитието на изкуствения интелект и роботите.

“Този безпилотен проект за поддръжка и строителство на пътища ни позволи да достигнем етапа на интелигентна поддръжка. Процентът на преминаване на инспекцията е много по-висок от този на традиционното ръчно строителство, а безпилотните технологии се отличават с ефективност на конструкцията и точност на контрола”, казва пред пресата Ли Син, изпълнителят, отговарящ за цялостното изпълнение.

Механичен хуманоид патрулира по Великата китайска стена

Хуманоидният робот показва уменията си в специално видео на компанията, която го е създала.
Хуманоидният робот показва уменията си в специално видео на компанията, която го е създала.

Войници на имперски Китай преди векове са патрулирали над 21 000 км по Великата стена, за да пазят от нашествия на номадски племена. Хиляди години по-късно хуманоидни роботи се разхождат на същото място, умело навигирайки по неравния терен.

Китайският разработчик Robot Era пусна видео, показващо своя хуманоиден прототип XBot-L, който патрулира по участъци от Великата китайска стена. Висок е 1,65 м, маха за поздрав, качва се по стълби и владее някои движения на бойните изкуства. Медии го нарекоха хуманоиден турист.

Захранван от алгоритми за обучение с подсилване, роботът е успял да възприеме по-добре околната среда около себе си. Това му помага да заобикаля препятствията, използвайки планиране на пътя в реално време и контрол на движението, което го направи способен да се движи и да контролира скоростта си по неравния и доста увреден от климатичните условия път по стената.

“Алгоритмите за обучение с подсилване помагат за укрепване на възприятието и капацитета на робота за вземане на решения на непознати терени – каза Юе Си, съосновател на Robot Era. – По този начин роботът може да разпознае сложни пътни условия и да коригира позицията си при ходене.” Засега умната машина изминава само кратки разстояния, но целта на разработчиците е да повишат значително капацитета му.

Твоят коментар

Сподели новината

Be the first to comment on "Китай построи 158 км магистрала, без да ползва работници"

Какво мислите?