Застрахователят „Олимпик“, който обяви фалит през 2018 г. след скандала с невалидните полици за Гражданска отговорност, дължи стотици хиляди левове на българи и не желае да ги покрие, въпреки че офисът му продължава да работи у нас и да храни над 25 души персонал, научи КОЧ.
Потърпевши от кипърската офшорка разказаха, че вече няколко години чакат обезщетения по различни щети с изрядни полици към застрахователя, които гаранционният фонд на Кипър не можел да покрие заради ликвидацията на дружеството миналата година.
Миналата година двеста и седемдесет хиляди клиенти на „Олимпик“ останаха без валидна застраховка – донякъде очаквано след скандала с компанията. Част от тях успяха да сключат нови договори с други застрахователи, но проблемът бе частично уреден само за леките автомобили. Не така стоят нещата по другите полици – за здравните, както и за животозастраховането.
По наша информация има клиенти, които вече са завели дела срещу офшорката, чийто синдик също е базиран в Кипър. В същото време обаче справка в търговските регистри показва, че „Олимпик“ има ново управляващо лице в София, в стария офис на компанията. Името, посочено за шеф на клона у нас, е Палегеа Евтимова, а според данните за тази година дружеството у нас издържа 25 души персонал, включително с осигуровките им.
Съгласно Кодекса за застраховането Българският гаранционен фонд не покрива и не гарантира дейността на застрахователи от други държави от ЕС, които извършват дейност в България при правото на установяване. Застрахователят „Олимпик“ (чрез клона си в България) извършва дейност именно при правото на установяване, съответно Гаранционният фонд не изплаща обезщетения вместо този застраховател, който е със седалище в Кипър.
Лицензът на застрахователното дружество бе отнет на 8 май 2018 г. поради това, че компанията не покрива минималното капиталово изискване за платежоспособност и представеният краткосрочен план не е адекватен. На посочената дата бе наложена забрана за разпореждане с активите на дружеството със съдействието на Комисията за финансов надзор. Тогава, съгласно практиката в Кипър, на това застрахователно дружество бе даден специален лиценз. Той включваше само възможност за продължаване на дейността по вече сключени договори за уреждане на висящи претенции и събиране на дължими към дружеството премии. Този лиценз изтече на 8 юни 2018-а.
Българският надзор неколкократно подкани „Олимпик“ да възобнови плащанията си. Това се случи на 24 май, 6 юни и за последно на 18 юли. В този контекст от застрахователната компания съобщиха на 25 юли, че: „Всички плащания от страна на компанията се извършват единствено след получаване на одобрение и потвърждение от страна на назначения в дружеството специален администратор – Павлос Накаузи (Мазарс Кипър), от надзорния орган по застраховане – Кипър, и Комисия за финансов надзор – България. Всички заведени и одобрени щети са предоставени своевременно за потвърждение към фирма Мазарс в очакване на одобрение за разплащане. Считано от 23 юли 2018 г. ЗК „Олимпик“, има задължение единствено да завежда и обработва постъпващите застрахователни претенции. Всички разплащания ще бъдат одобрявани, след като бъде назначен временен ликвидатор в дружеството“, беше обещанието от Кипър тогава, но очевидно и до днес то не се спазва.
Be the first to comment on "Офшорен застраховател бави стотици хиляди на прецакани българи"