Компютър „ИЗОТ-1036“ следил за изчерпването на стоките в комплекса
Жителите на квартал „Бузлуджа” във Велико Търново се радват на един от първите молове още през 80-те години на миналия век. Комплексът бил толкова предпочитан, че навъртал по 16 млн. лв. оборот на година.
По това време в града започва модернизация и изграждане на нови търговски центрове, насочени към задоволяване на нарастващото потребление в старата столица. Разбира се тогава думата „мол” е означавала единствено мерна единица за количество, а хората са наричали търговския център на „Пишмана” с благозвучното име „супера”. Както впрочем са казвали на повечето големи хранителни магазини, за които сега обичаме да подчертаваме, че са „вериги”.
Големият комплекс в кв. „Бузлуджа” е наистина иновативен за времето си. Сградата е на два етажа, построена по последен писък на тогавашната мода. Облицована е с метални плоскости, боядисани в жълто. Изграден е и паркинг, който за представите по онова време направо си е голям. Най-голямо внимание обаче е обърнато на търговската площ и хранителния магазин, за който всички признават, че е бил един от най-добре заредените.
ВСЯКО НОВО НЕЩО Е ПОЗАБРАВЕНО СТАРО
Търговският център на „Бузлуджа” е най-големият от новите обекти и осигурява комплексно обслужване на жителите на едноименния и многолюден квартал в града, обособен като самостоятелен микрорайон по онова време. Това се постига в резултат на съвременните усилия на СД „Търговия“, „Местна промишленост и битови услуги“, предприятията „Булгарплод“, „Риба и рибни продукти“, „Търговия на едро“, „Книгоразпространение“, „Спортния тотализатор” и „Държавна спестовна каса”.
Обектът е построен на 4800 кв. м площ, от която 2700 – търговска. Първият е зает от супермаркет с търговска площ 580 кв. м. В просторната добре осветена зала цари безупречна чистота и ред. В ролпалети и хладилни шкафове, на крайстенни и островни гондоли на посетителите се предлагат всякакви хранителни стоки. Имало е специализирани щандове на предприятията „Булгарплод“, „Риба и рибни продукти“. Зареждането на супермаркета се осъществява по палетно-контейнерната технология, в резултат на която ръчният и тежкият физически труд е сведен до минимум и са повишени значително ефективността на търговските процеси и културата на обслужването. В съответствие с изискванията на тази технология търговската зала и складовите помещения са пригодени за свободното движение на ролпалетите.
А с предприятията производители и „Търговия на едро“ са сключени договори, по силата на които те се задължават да извършват разфасовката и палетизацията на стоките.
ЗА ВСЕКИ ПО НЕЩО
На втория етаж на комплекса са разположени две търговски зали за промишлени стоки. В зала „Рила“ на площ 440 кв. м се предлагат мъжка, дамска и детска конфекция, обувки, трикотаж, галантерия и парфюмерия. А в зала „Рубин“ на площ от 335 кв. м се предлагат химикалки, бои, железария, електроматериали и уреди. В двете зали са приложени най-съвременни разработки на комбинат „Търговски технологии и обзавеждане“ – системите „Рила“, „Руен“ и „Пирин“, отличаващи се с голяма функционалност и красота, предназначени за стоките на съответните обединения.
Друга зала, с площ 225 кв. м е предназначена за изложби, базари, ревюта, делови срещи и др. За постигането на по-пълна комплексност в обслужването допринасят и разположените на двата етажа ателиета за ремонт на битова техника, за часовникарски, шивашки, обущарски и фотоуслуги, бръснаро-фризьорски салон и магазин за цветя. Кафе-сладкарница, тото пункт, книжарница и клон на „Държавна спестовна каса“ са също част от екстрите, които са имали жителите на „Пишмана” по онова време.
ФУНКЦИОНАЛНА СГРАДА
Според мнението на специалистите от СД „Търговия“, която е стопанин на комплекса тогава, неговото функционално решение е много добро, заслуга за което имат както проектантът – КНИПИ „Металпроект“ – София, така и изпълнителят – СП „Метални конструкции“ – Велико Търново.
„Безспорно комплексът е ценна придобивка и за потребителите, и за търговските работници. Обширните търговски зали и удобните складови помещения са позволили успешно да се внедрят различни модерни съоръжения – ролкови и сгъваеми палети, транспалетни колички, вилкоповдигачи, автоматични теглилки, колбасорезачки и др. Всичко това улеснява в значителна степен прилагането на новите, прогресивни форми на обслужване – открит показ, по образци и на самообслужване”, пише в една от рекламните статии за комплекса по онова време, чийто автор е Костадин Георгиев.
КОМПЮТРИ СЛЕДЕЛИ ЗА СВЪРШВАЩИТЕ СТОКИ
Друга новост, с която се гордеят стопаните на комплекса през 80-те, са 10-те електронни касови апарата „Елка-90“, свързани с компютър „ИЗОТ-1036“. Чрез него всеки ден се получавала точна информация за обема на продажбите в стойност и натура, наличните запаси и необходимите доставки за следващия ден. Това допринасяло по-точно да се изучава, прогнозира и задоволява потребителското търсене. В трите основни търговски зали на комплекса тогава работят 45 души. Пред тях е поставена задачата да реализират стокооборот от 16 млн. лева. Колективът обаче се оказал доста по-амбициозен и често пъти надхвърлял планираната сума.
„Досегашните резултати обаче сочат, че този амбициозен колектив, прилагайки принципите на бригадната организация на труда и вътрешната стопанска сметка, ще намери сили да преизпълни значително предвиденото”, пише Костадин Георгиев през 80-те. И наистина, работниците по онова време превръщат „супера” в най-предпочитан за жителите на целия град.
Михаил МИХАЛЕВ / БОРБА
Be the first to comment on "Първият соц мол на „Пишмана” имал по 16 млн. стари лева оборот на година"