Източноевропейците се чувстват експлоатирани. И наистина – никак не е лесно да се обяснят огромните разлики в заплащането на Изток и на Запад. Това констатира Дойче веле, като цитира публикация на „Нойе Цюрхер Цайтунг“. Ето какво показва анализът на швейцарското издание: Вече близо три десетилетия известната чешка марка „Шкода“ е част от германския концерн „Фолксваген“.
Но чехите могат само да си мечтаят за заплати като германските, коментира „Нойе Цюрхер Цайтунг“ и дава пример с 23-те хиляди служители на „Шкода“ в Млада Болеслав, които изкарват средно по 12 евро на час, докато колегите им от германските предприятия на „Фолксваген“ получават поне три пъти повече. В тази връзка изданието пояснява, че производителността на чешките заводи не е по-ниска от тази в Германия. Точно обратното: дори е по-висока заради по-дългото работно време в Чехия.
Защо плащат на източноевропейците по-малко пари? Случаят „Шкода“ е показателен. И дава обяснение защо темата толкова силно занимава източноевропейските страни-членки на ЕС, посочва швейцарското издание и продължава: „Макар че страните от бившия Източен блок междувременно наваксаха в икономически план, там цари недоволство, а много от хората се чувстват експлоатирани от западните концерни. Първо, защото те изтеглят навън големи печалби, натрупани в страни като Чехия, Полша или Унгария. И второ, защото заплатите там са все още много по-ниски, отколкото на Запад.
В Чехия това предизвиква особено силно недоволство – местните синдикални дейци говорят за „Желязна завеса“ по отношение на заплащането, а социалдемократите настояват да се сложи „край на евтиния труд“. Дори либерални икономисти проявяват разбиране за това недоволство, пише по-нататък швейцарското издание. „Трудно е да се приеме фактът, че при една и съща производителност на труда някои получават само една трета от обичайното заплащане“, е цитиран да казва Ян Швейнар, един от водещите експерти по темата за икономическото развитие на страните в преход. Разликите в заплащането на Изток и на Запад действително изправят икономистите пред загадка. Лесно може да се обясни защо един фризьор в Прага получава по-малко от колегите си във Франкфурт или в Цюрих – подобни услуги не се търгуват трансгранично и затова заплатите се ориентират по производителността на местната икономика. А тя все още значително изостава в сравнение с германската например. Но с този аргумент не може да се обясни по-ниското заплащане на работниците от „Шкода“, с чийто труд се произвежда чиста проба експортна стока. Какво е обяснението тогава?
Възможните причини
Изданието предлага няколко възможни причини: на първо място различната покупателна способност на населението, поради която с едно евро в Чехия могат да се купят повече стоки и услуги, отколкото в Германия. Но това е слаба утеха за източноевропейците, които също купуват произведени навън стоки – например германски автомобили, италианско вино или айфони. За всички тези неща те заплащат цените на световния пазар. Затова в региона често казват: „Получаваме източни заплати, а плащаме западни цени“. Друга причина за по-ниското ниво на източноевропейските заплати може да се търси в обстоятелството, че дълги години след краха на социализма в тези страни имаше висока безработица. Така работодателите разполагаха с много налична работна ръка, което на свой ред ограничи повишаването на заплатите, пише „Нойе Цюрхер Цайтунг“.
По-нататък вестникът се пита дали в контекста на дебата за по-ниското заплащане на Изток действително може да се говори за експлоатация от страна на западните концерни. Според изданието, на този въпрос следва да се отговори отрицателно. „Нойе Цюрхер Цайтунг“ цитира в тази връзка изследвания, от които става ясно, че западните концерни в Източна Европа плащат значително по-високи заплати от местните фирми. По-ниското ниво на източноевропейските заплати може да се обясни и с недостатъчното влияние на местните синдикални организации. Тъй като играят по-скоро второстепенна роля, те не са в състояние да се преборят за такава закрила на работните места и за такива повишения на заплатите, каквито има в Западна Европа. Не на последно място роля играе и този факт: в повечето случаи същинската конкуренция на източноевропейските производители се намира не в Германия например, а в развиващи се страни като Китай или Индия. А това ограничава потенциала за покачване на заплатите в Централна и в Източна Европа, коментира в заключение
„Нойе Цюрхер Цайтунг“.
newsbul.eu
Be the first to comment on "Случаят „Шкода“ или защо получаваме източни заплати при западни цени"