Когато говорим за образователната система у нас, често коментарите се концентрират върху качествата на учителите или това, че децата не са достатъчно мотивирани да учат.
Какво обаче е нещото, което имат за задача да научат? И наистина ли написаното в техните учебници е издържано, аргументирано и съобразено с възрастта им? Определено следващите примери дават ясен и красноречив отговор:
„Ламята се подложила на пластична операция”
Неотдавна ученици от четвърти и пети клас трябваше да изчисляват колко са главите на ламя, която се е подложила на калпава пластична операция. Това бе една от задачите на турнира „Иван Слабашев“, който се организира от Института по математика и информатика към БАН. Ето и условието:
„Ламя се подложила на пластична операция за утрояване на броя на главите си.
Около месец по-късно, измъчвана от ужасно главоболие, помолила Иван Юнака да отреже 33 от допълнително присадените глави, понеже се оказали с ниско качество. Те се оказали толкова некачествени, че след намесата на Иван на тяхно място не поникнало нищо ново и тя останала с 18 глави. Колко глави е имала ламята преди операцията?“
Учебник по „БЪГАРСКИ ЕЗИК”
На самата корица на помагалото стои надпис „БЪГАРСКИ ЕЗИК“. В учебник за 11 клас на издателство „Анубис” пък името на родината ни България бе изписано като „БАлгария”.
„Морето е солено, защото в него има разтворена готварска сол“
В учебника „Човек и природа” за 3 клас на издателство „Природа” твърдяха, че думата шоколад се пише не с “ш”, а с “щ”. В същия учебник е записано и че морето е солено, защото “в него има разтворена готварска сол”.
„Заптие” значи „полицай”, а сърцето на Самуил спряло да тупти
В учебник по „Човекът и обществото“ на издателство „Просвета“ на учениците от трети клас беше обяснено, че Самуил се е борил за независимостта на страната ни, но през 1014 г. „сърцето на царя воин спряло да тупти“ без да е посочена причината смъртта му. Това е същият учебник, в който думата „заптие“ бе обяснена като „полицай“, а в първоначалния му вариант битките на цар Симеон срещу Византия бяха маркирани с уточнението, че „не са оставили трайна следа в миналото ни“.
Васил Левски бил заловен от полицията, тъй като нарушавал закона
В същия учебник смайващите факти продължават с пълна сила. Оказва се, че Васил Левски е бил заловен от полицията,тъй като нарушавал закона. Затова бил осъден на смърт и убит, без да се споменава за бесилото, нито пък за борбата му за освобождение. С две думи, третокласниците остават с впечатлението, че Апостолът на свободата ни справедливо е бил наказан за престъпленията си.
Децата учат от буквар за мутра с лъскав джип
„Имало и един лъснат джип. Бил много надменен. Не се движел по правилата. Не возел никого. Карал из града по джапанки”. Колкото и невероятно да звучи, това е част от учебното съдържание за първокласници и техния буквар, чрез който трябва да се запознаят с основите на четенето и писането.
„Отдолу иде джип „Мицубиши“ с яка броня, с прозорци скришни.”
Отново на подобна мутренско-автомобилна вълна е и учебникът по музика за трети клас. Текстът спокойно може да се ползва за създаването на някой чалга хит, но незнайно защо – се оказва в учебния материал за третокласници. Ето го и него:
„Отдолу иде джип „Мицубиши“
с яка броня, с прозорци скришни.
Всички по пътя той изпреваря.
– Но на кого ли е! Кой ли го кара?
– Вълчо го кара. Свири и гази!
– А в колата коя е тази?
– Лиска е вътре. И много иска на мис-конкурса да стане миска.
– Давай, Вълчо, и наддавай златна пара звънка – мис да стане твойта Лиска, гиздава и тънка!“
(учебник по музика за III клас на издателство „Булвест 2000“, автори са Генчо Гайтанджиев, Мария Попова и Пенка Младенова)
„Моята майка обича да пие бира Ариана”
Става въпрос за учебник по информационни технологии за 4 клас. Учениците са имали задача да напишат текст на тема „Моята майка и аз”. Даден е пример как точно се пише и форматира текст, а самото му съдържание е меко казано нелепо.
Ето един цитат: „Мама обича да пие бира (Ариана)”. В друг примерен текст със същата цел пък пише: „Мама обича ракия със салата”.
Така темата „Моята майка и аз” дава ясна представа на малчуганите какво всъщност правят техните майки по цял ден. А за автора на учебника можем да кажем, че определено е прекалил с бирата (ракията), преди да е сътворил този шедьовър.
И още бисери от родните учебници:
„Растенията сами произвеждат храната си. Те се наричат производители. Животните ядат готова храна – растения и други животни. Затова те се наричат потребители” – „Човекът и природата“, 3 клас, изд. „Булсвет“
„Връх Шипка се намира на върха на планината. Опълченците са ситуирани на него“ – Учебник по литература за 7 клас, изд. „Анубис“
„Освобождението на България е излишно, защото трябва да се отделят пари за армия и се забелязва рязък спад на стопанския живот, например драстичното намаляване на козите”, изд. „Червената къща“
Be the first to comment on "Най-големите абсурди, които може да срещнете в учебниците – на това ли учат децата ни!"