При българския мъж – първо е мама, после е колата и накрая е жената
Българите все по-често избират лизингови програми за закупуване на нови автомобили, показват актуалните данни на Българската народна банка. Кредитите, взети за покупка на нови коли, достигат почти 3 милиарда лева към средата на тази година. Според статистиката договорите за автомобилен лизинг са нараснали с 27% на годишна база и с 5% спрямо края на първото тримесечие на 2024 година.
Впечатляващ е фактът, че всеки втори финансов лизинг в страната е свързан с покупка на автомобил. Към края на юни домакинствата са натрупали лизингови задължения на стойност 1,286 милиарда лева, което представлява увеличение от 27,6% в сравнение със същия период миналата година.
Фирмите и гражданите в България са добросъвестни платци, като необслужваните задължения намаляват с 12,1% до 88 милиона лева към края на юни. Спадът е дори по-съществен в сравнение с края на първото тримесечие на тази година, като е отчетено намаление от 7,7%.
Георги Захариев, съосновател на Финансова академия, споделя, че през последните години доходите на българите са се увеличили, което позволява на страната постепенно да наваксва икономическо развитие спрямо другите европейски държави. Въпреки това, според Захариев, автомобилите продължават да заемат специално място в ценностната система на българите. „За българския мъж първо е майката, после колата и накрая жената,“ шегува се той.
Въпреки това Захариев предупреждава, че често българите не осъзнават колко скъпа може да бъде поддръжката на нов автомобил.
„Автомобилът не е инвестиция,“ казва той. „Стойността му пада веднага след като напусне автосалона. Хората, които са финансово по-грамотни, предпочитат добре запазени автомобили, а не чисто нови. Но когато искат да демонстрират определен стандарт, те са склонни да платят висока цена и в крайна сметка да загубят пари във времето.“
Автомобилният експерт Филип Лазаров от „Бричка“ също подчертава, че в България стремежът към показност при покупка на автомобил е значителен. Според него все повече семейства притежават по няколко автомобила, дори когато някои от тях са стари и неупотребявани.
„Днес колата е символ на статус и престиж, нещо, което често излиза на преден план пред други важни житейски събития като сватби и балове,“ отбелязва Лазаров.
Be the first to comment on "Ние сме единствената държава на планетата, където цел номер 1 е автомобилът"