Качеството на пътя било по-добро, а времето – много по-кратко, казват специалисти
Строенето на пътища, особено на магистрали, е едно от най-трудните и трудоемките в света. А ако се съди по темповете на изграждането на българската автомагистрала “Хемус”, започнало през 1974 г. – понякога е мисия почти невъзможна.
В Китай обаче са хванали цаката как да строят бързо, качествено и ефективно. Там наскоро бяха завършени 158 км магистрален път с минимално човешко участие, свързано единствено с проследяването и контрола на операцията. Всичко останало е извършено от автоматизирани машини.
Отсечката е част от пътя, свързващ столицата Пекин с Макао. Проектът е продължение на автомагистралата Пекин-Хонконг, която е дълга близо 2300 км. Завършеният участък свързва столицата с Хъбей.
Според местни медии завършеният проект е бил публично представен на конференция за пътно строителство и инфраструктура. Събитието привлякло 700 участници, които са имали възможност да наблюдават отблизо новопостроения път и да станат свидетели на работата на автоматизираните машини от първа ръка.
Проектът се смята за особено забележителен, защото включва път с ширина малко под 20 м, построен с помощта на десет безпилотни машини. Тези превозни средства са проектирани да разпределят смес от уплътнени камъни и пясък. След това нанасят битумно свързващо вещество, за да оформят повърхността и да гарантират, че слоевете остават непокътнати.
По време на строителството асфалтовите машини са полагали настилката, докато автономни валяци са упражнявали необходимия натиск за изравняване на повърхността и постигане на желаната твърдост. Освен това дронове са наблюдавали напредъка по маршрута и са извършвали топографски оценки. Според GPC Systems, компания за разработка на софтуер, специализирана в тази област, използването на дронове гарантира спазването на очакваните параметри. Синхронизацията на машините пък е ставала с помощта на изкуствен интелект. В осъществяването на строежа са участвали няколко държавни компании.
Акцентът на проекта е била асфалтополагащата машина SAP200C-10 – революционна технология, постигната за първи път в света чрез полагане на асфалтов участък с ширина 19,25 метра с едно минаване. Тази възможност не само ускорява строителния процес, но също така намалява броя на фугите, подобрявайки гладкостта и структурната цялост на пътя. Този мащаб на настилката бележи значителен скок в традиционното асфалтово строителство, поставяйки нови стандарти за изграждане на пътища по целия свят. Шест от останалите автономни машини са били с тежина от 13 тона, а 3 – над 30 тона.
Безопасността е първостепенно съображение в строителството и този безпилотен проект значително е повишил изискванията за сигурност чрез сложни автоматизирани системи. Всяка част от автономното оборудване е била оборудвана с множество функции за безопасност, включително електронни огради, функции за аварийно спиране и системи за откриване на препятствия в реално време. Тези характеристики са позволили на машините да реагират динамично на потенциални опасности като препятствия на строителната площадка или промени в околната среда.
Човешката намеса е била само в наблюдаването на машините по време на строителните работи.
Разпространените впоследствие доклади подчертават икономията на средства, постигната чрез разработването на специфични алгоритми за проекта, позволяващи милиметрична точност и по-високи скорости в сравнение с традиционните методи, управлявани от хора. За съжаление, местните медии не уточняват броя на служителите, които са били изключени от проекта, и точните икономии на време и разходи.
Независимо от това новият подход на Китай към пътното строителство представлява важен инженерен етап. Подобрената прецизност позволява цялата писта да бъде завършена с едно минаване, елиминирайки необходимостта от по-малки ролки за коригиране на отклонения. С помощта на компютърните технологии машините са работели с голяма точност и не са били необходими преработки на вече изградени площи
Това постижение се нарича “търкаляне на нулевия ръб”, което показва, че няма съществено разстояние между машината и бордюра.
Остава да се види дали Китай ще продължи проекта и дали ще приложи този подход към други пътища. Във всеки случай времето и постигнатата ефективност, изглежда, са предизвикателство към труда на хората, работещи в тази сфера. В. “Икономик таймс” коментира, че вече дори работните места в строителството са поставени пред риск заради развитието на изкуствения интелект и роботите.
“Този безпилотен проект за поддръжка и строителство на пътища ни позволи да достигнем етапа на интелигентна поддръжка. Процентът на преминаване на инспекцията е много по-висок от този на традиционното ръчно строителство, а безпилотните технологии се отличават с ефективност на конструкцията и точност на контрола”, казва пред пресата Ли Син, изпълнителят, отговарящ за цялостното изпълнение.
Механичен хуманоид патрулира по Великата китайска стена
Войници на имперски Китай преди векове са патрулирали над 21 000 км по Великата стена, за да пазят от нашествия на номадски племена. Хиляди години по-късно хуманоидни роботи се разхождат на същото място, умело навигирайки по неравния терен.
Китайският разработчик Robot Era пусна видео, показващо своя хуманоиден прототип XBot-L, който патрулира по участъци от Великата китайска стена. Висок е 1,65 м, маха за поздрав, качва се по стълби и владее някои движения на бойните изкуства. Медии го нарекоха хуманоиден турист.
Захранван от алгоритми за обучение с подсилване, роботът е успял да възприеме по-добре околната среда около себе си. Това му помага да заобикаля препятствията, използвайки планиране на пътя в реално време и контрол на движението, което го направи способен да се движи и да контролира скоростта си по неравния и доста увреден от климатичните условия път по стената.
“Алгоритмите за обучение с подсилване помагат за укрепване на възприятието и капацитета на робота за вземане на решения на непознати терени – каза Юе Си, съосновател на Robot Era. – По този начин роботът може да разпознае сложни пътни условия и да коригира позицията си при ходене.” Засега умната машина изминава само кратки разстояния, но целта на разработчиците е да повишат значително капацитета му.
Be the first to comment on "Китай построи 158 км магистрала, без да ползва работници"