Ето в какво ще се превърне легендата от соца ЦУМ

Ето в какво ще се превърне легендата от соца ЦУМ

Легендата от соца ЦУМ – Централен универсален магазин, който е разположен в идеалния център на София, ще се преобрази тотално с обособяването на търговска и музейна част, разбра Ко4.

Предвижда се да има петзвезден хотел, спа център, заведения за хранене и атракции, конгресна зона и пространство за споделена работа.

Ще бъдат изградени бизнес център и акселератор, фокусирани върху насърчаване на сътрудничеството между частния сектор в България и арабските страни. В добавка ще има и луксозни магазини със специално представяне, напомнящо за изкуството на древния Египет.

Концепцията е представена от Ахмед Насър – основател и директор на „Antika World“, пред Цветан Симеонов – председател на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), става ясно от съобщение на БТПП до медиите.

„Antika World“ е компанията, която ръководи проекта за трансформация на емблематичната сграда. През 2004 г. тя беше купена от пловдивския бизнесмен Георги Гергов по негови признания за 30 млн. евро с кредит. Първоначално плановете му бяха да транформира мястото за продажба на луксозни стоки. След това през годините периодично притискаше правителството да купи имота с аргумент, че по-добро място за експозицията на Историческия музей от ЦУМ няма.

През 2012 г. тогавашният министър на културата Вежди Рашидов обяви, че е решено, че НИМ се мести в ЦУМ. Това обаче не се случи, а най-вероятната причина може би е, че Гергов е поискал прекалено висока цена.

През годините държавата имаше вземане-даване с бившия лидер на пловдивските социалисти и почетен консул на Русия Георги Гергов. Той успя да вземе Пловдивския панаир, управлението на общинското предприятие „Старинен Пловдив“ и прословутата „Дупка“ в центъра на Варна.

Сега малцина вярват в трансформацията на ЦУМ и допускат, че това може да е поредната гола идея на Георги Гергов.

Този път амбициозното начинание се представя като дългосрочен проект, който ще се реализира през следващите 20 години, но първите части ще са готови през април 2025 г. Целта е възстановяване функционалността на ЦУМ като модерен символ на София с отлично разположение и полезност за обществото. Това е отбелязал Ахмед Насър – основател и директор на „Antika World“ при срещата си с Цветан Симеонов.

Публичното представяне на трансформацията на ЦУМ ще бъде на 19 септември в сградата на БТПП.

Шефът на БТПП Цветан Симеонов е обсъдил с Насър възможностите, които ЦУМ ще предлага на български производители, търговци, стартъп компании, потребители, както и на гостите на столицата.

Централният универсален магазин е проектиран от арх. Димитър Писинов през 1956 г. и година по-късно е официално открит. Дълго време това е най-големият търговски център на Балканите. В него са монтирани и първите ескалатори у нас. Търговската му площ е 19 000 кв. м, разположена на шест етажа. Офисната част е над 11 000 кв. м на три етажа. След приватизацията му през 2001 г. сградата е реконструирана.

По времето на соца това беше най-посещаваният универсален магазин, но след приватизацията западна.

Ретро

Твоят коментар

Сподели новината

Be the first to comment on "Ето в какво ще се превърне легендата от соца ЦУМ"

Какво мислите?