Николай Георгиев от Харманли от 10 години работи по строителство и ремонт на пътища като водач на грейдер.
Участвал е в изграждането на магистрала „Марица“ като работник във фирма подизпълнител. Работи в строителството на участъка от пътния възел на пътя Димитровград-Хасково до вливането в магистрала „Тракия“, пише факти.бг. Правил е насипа на 36-ия километър, който вече няколко пъти се ремонтира заради пропадане на платното.
Припомняме, че тази отсечка от магистралата беше открита през 2015 година от куп министри, редом с премиера Бойко Борисов. Само няколко месеца след това започнаха основните ремонти. В интервю пред Тодор Кръшков от Haskovo.net Георгиев сподели още подробности по темата.
– Господин Георгиев, Вие сте строили този участък от магистралата – района 36-ия километър. Защо пътят пропада вече три четири пъти, и то все на едно и също място?
– Точно така, става дума за участък от около 200 метра. Там направихме насип с височина около 20 метра. Вложеният материал обаче не бе скална маса, както се прави, а … глина.
– Глина? Защо?
– За по-евтино, предполагам. Използваше се материал от изкопи в други участъци на магистралата. И се влагаше за изграждане на този насип.От 20 метра височина на насипа 19.7 метра са глина, само 20-30 сантиметра от слоя под асфалта е от скална маса.
– На това ли се дължи пропадането на платното?
– Да. При трошения камък такова пропадане няма. Участвал съм в строителството на много пътища, включително на участък от магистрала „Тракия“ – от 99-ия до 108-ия километър.Там обаче всичко се правеше както трябва.
– Да разбирам, че глината поддава и на това се дължи пропадането и на платното?
– Точно така. В основата на насипа има и водосток. Но и той не бе направен както трябва – от стоманобетон, а от ламарина. От дебела ламарина, но и тя трудно би издържала на тежестта. Никой не е проверявал, доколкото знам, какво е състоянието на водоскока, но допускам, че тръбата е смачкана и долу може би е заблатено.
– Никой ли не обърна внимание на това, че се влага глина, а не камък в насипа? Вие не питахте ли някого?
– Аз бях обикновен грейдерист. С машината се изравнява и профилира трасето. Кой ще ме пита мен? Но от опита си знам как се прави.
– Добре де, съвсем никой ли не забеляза как се строи този участък от магистралата?
– Идваха на проверки. И шефът на АПИ, тогава Лазар Лазаров, и тогавашният министър Лиляна Павлова. Видяха как се изгражда този насип.
– И нищо не казаха?
– Нищо.
– С ремонта и полагането на допълнителни пластове асфалт този недостатък няма ли да се коригира? Последният път положиха поне 30 сантиметра асфалт.
– И последният слой ще пропадне. Ще сложат нов, защото магистралата още е в гаранция, после още и така. Когато основата не е от здрав камък, тя ще се сляга и платното ще пропада.
– Коя фирма изпълняваше строителството?
– „Пътища Пловдив“. Аз работех във фирма, която беше подизпълнител. Този участък има и друг проблем.
– Какъв?
– Насипът на отделните платна се правеше отделно. Представете си, че всяка от лентите за движение има отделна основа. Така няма спойка между частите на цялото платно и очаквам в този участък в скоро време магистралата да се разцепи.
– Това опасно ли е?
– Как да не е опасно?
– Как може да се оправи този проблем?
– Аз не съм пътен инженер. Но от 10-годишния си опит мога да кажа, че за първи път виждам така да се изгражда скоростен път. Начинът е един – глинестата основа на насипа се отстранява, изгражда се отново със скална маса и се асфалтира отново. Няма друг начин. Иначе през няколко месеца участъкът ще пропада, ще го ремонтират, до следващия път и така до безкрай. Или докато стане някоя голяма беля.
– Поемате известен риск като обявявате тези скандални факти.
– Нещата трябва да се казват. Нямам партийни или някакви други пристрастия или съображения. Искам само да се знае какво е истинското състояние на магистралата, за да се вземат мерки. Преди, както казах, да стане голяма беля. Вече се нагледахме на подобни трагедии.