Home » БЪЛГАРИЯ » Магазин без продавач стана голям хит, регистрирана е само една кражба
Магазин без продавач стана голям хит регистрирана е само една кражба

Магазин без продавач стана голям хит, регистрирана е само една кражба

Социален експеримент и добро решение за директни продажби на фермерска биопродукция. Магазини без продавач е новата къса верига до клиента на семейната „биологична ферма Ралчеви“ от Панагюрище.

Известното в биосектора стопанство, което не спира да се модернизира, този сезон реши да тества нов дистрибуционен канал, като последва идеята, хрумнала първо на и приложена от производителите от село Баня, община Панагюрище, Тодор Влайков и Дмитрий Арбалиев – открит магазин на самообслужване без касиер.

Така през септември 2023 г. в центъра на панагюрското село Бъта се появява щанд, отрупан с плодове и зеленчуци от фермата – картофи, лук, пъпеши, сливи, домати, малини и други, който е на самообслужване. Клиентите си избират продукти, мерят ги, записват взетото в отчетна книга и си плащат в подвижна каса, от която могат да си вземат и ресто.

Оказва се, че злоупотреби няма, с изключение на единичен случай на стойност около 10 лв. Стимулирани от резултата, Ралчеви отварят малко по-късно същия вид магазин в ромския квартал на Панагюрище.

„Проектът излезе успешен. На всички им беше много интересно и приятно. Когато подходиш с доверие към клиента, това се отплаща. И на двата обекта няма видеонаблюдение, но се оказа, че общността сама се контролира и насърчава. Това си говорехме с жителите в селото – един да постъпи лошо и да посегне, това ще се отрази на реномето на всички останали.

Вече сме зажаднели за добри новини и магазините без продавач доказаха, че има много добро, което да ни мотивира и движи. Хората по природа са добри. Над 90% от тях не биха злоупотребили. Потребителите на биомагазина така се ангажираха, че и сега, когато вече прибираме стоката, защото става студено, продължават да звънят по телефоните и да правят поръчки“, разказва пред „Агри.БГ“ Веселина Ралчева.

Именно в района на селата Бъта и Баня са и част от земеделските площи на фермата. Тук са, така да се каже, „нашите хора“ – арендодателите“, добавя Ралчева. В крайния квартал на град Панагюрище пък живее основната работна ръка на биофермата. Следващият ход на биопроизводителката е да даде възможност и на по-голяма част от потребителите в общината да си купят чиста и качествена продукция.

„Видяхме, че има сериозен интерес и планираме догодина магазините ни без продавач да са повече и да стартират по-рано в сезона. От бизнес гледна точка обектите също са успешни. Средният оборот в Бъта, който отчитаме, е около 200 лв. на ден, а в ромския квартал – около 100 лв. на ден. В същото време се спестяват разходи за магазинери, а клиентите са доволни, че могат да си изберат и да се обслужат сами“, споделя Ралчева.

Дългогодишната биопроизводителка много добре знае предизвикателствата в сектора и отдадено търси начин да развива биопазара си с добри модели. А този е такъв. Това, че става дума за директни продажби означава, че отпадат надценките от посредници и потребителите купуват биопродукция на цена, на каквато биха взели конвенционална такава в някой магазин. Така интересът към биото и удовлетвореността на клиентите се засилва, а производителите имат още един канал за реализация на продукцията си.

Твоят коментар

About Натали Славчева

Какво мислите?