Един от най-хитовите и най-скъпи сериали на БНТ „Под прикритие“, който в продължение на пет години се излъчваше по телевизията, се превърна в ябълка на раздора между сегашния изпълняващ длъжността генерален директор Емил Кошлуков и бившия програмен директор и основен двигател на филма Севда Шишманова, научи ko4.
Кошлуков, който е и кандидат за шефския пост на „Сан Стефано“ 29 представи преди дни отчета на БНТ за тази година и обяви, че телевизията е в практически фалит и че до края на годината дефицитът ще набъбне до 44 милиона лева.
Откакто е и.д. генерален директор, Кошлуков разваля договори, сключени от ръководството на телевизията, в порядъка на милиони. Това са договори за закупуване на програма, прекратени са реклами, които са вредни и опасни, спрени са съмнителни обществени поръчки, заради които БНТ е щяла да натрупа още дългове.
И.д. генералният директор каза, че е започнал преговори за отнемане на правата за продажбата на “Под прикритие” в чужбина. “Това е неизгодна сделка, при която се оказва, че не БНТ трябва да получава пари, а дължи. Подготвил съм споразумението за прекратяване, като съм предупредил, че дори може да се обърна към ФБР, защото компанията е калифорнийска”, обясни той.
Криминалният сериал се излъчваше по времето, когато генерален директор на БНТ бе Вяра Анкова, а негов основен двигател бе програмният директор на телевизията Севда Шишманова. Бяха заснети пет сезона на „Под прикритие“ и филмът се излъчваше от април 2011 г. до юни 2016 г. Героите на Михаил Билалов – мафиота Джаро, на Владимир Пенев – комисар Попов, на Мариан Вълев – Куката, на Захари Бахаров – Иво Андонов продължават да са популярни все още сред зрителите.
Още докато се излъчваше сериалът се чуха гласове, че филмът на продуцентите Димитър Митовски и Димитър Гочев е твърде скъп и една серия с продължителност 54 минути струвала минимум 230 000 лева. Така 60-те серии се оказаха най-скъпата продукция на обществената медия, която се финансира и от данъците на гражданите.
Днес чрез в. „24 часа“ Севда Шишманова отговори следното: „Изненадана съм с каква лекота и.д. генералният директор на обществената телевизия стига до ФБР, при положение че е бил толкова затруднен дори да се информира за бюджетите на продукциите и предаванията, за които отговаря като програмен директор на БНТ 1 в продължение на година и половина. А моят опит сочи, че тези правомощия и отговорности са ясно регламентирани както в длъжностната характеристика, така и в продуцентския правилник на БНТ. И смятам, че биха представлявали интерес за СЕМ след предоставения им доклад за финансовото състояние на телевизията, ако държат да го оценят обективно.“
По думите на бившия програмен директор на БНТ дистрибуторските договори на сериала “Под прикритие” подлежат на вътрешен и външен одит, каквито в рамките на управлението, в което участвала, били извършвани нееднократно. „Като програмен директор на БНТ 1, отговарящ за филмопроизводството, съм изисквала и получавала регулярно информация за постъпилите отчети в дирекция “Търговска” и финансовата дирекция от дистрибуторската компания “Ню Филмс Интернешенъл”. Те съдържат териториите на разпространение, постъпилите средства и направените разходи за маркетингови услуги (дублиране на епизодите на различни езици по сезони, промоционални трейлъри и рекламни материали за промоция на сериала по време на международните телевизионни пазари). Последното е процес, който е задължителен за представяне на продукция пред международни клиенти и се извършва само след одобрение на отговорните за това дирекции на БНТ (търговска, финансова и програмна), като всички материали остават собственост на БНТ“, уточнява Севда Шишманова.
И продължава: „До периода, в който съм заемала позицията на програмен директор на БНТ1 – 1.12.2017 година, финансовите постъпления са били регулярни, формирали са важна част от приходите в бюджета на БНТ дори след изплащане на сумите към “Филм аутор”, които телевизията дължи към актьорите и други носители на авторски права след продажбите. Какво се е случило с изпълнението на договора след това, не съм информирана. Бихте могли да потърсите за коментар също американските дистрибутори, които след спирането на производството на сериала дори бяха готови да инвестират значителна сума в продължението на “Под прикритие”, защото той има територии (цяла Латинска Америка), на които е продаден лайфтайм – т.е., докато се произвежда. И това е голямо признание за тази продукция, която няма аналог в българската кино- и телевизионна индустрия.“
Be the first to comment on "Ще разследва ли ФБР сериала „Под прикритие“: 60-те му серии се оказаха най-скъпата продукция на обществената медия"