Home » СВЯТ » Как трима гладни приятели създадоха бизнес за 1 млрд. долара
Как трима гладни приятели създадоха бизнес

Как трима гладни приятели създадоха бизнес за 1 млрд. долара

След като не успяват да открият здравословни ястия на достъпна цена в своя квартал във Вашингтон, окръг Колумбия, трима приятели от университета решават да се справят с проблема, като отворят собствен ресторант.

Тринадесет години по-късно тяхната компания Sweetgreen се оценява на над 1 млрд. долара. Спомняйки си за годините като студенти в университета Джорджтаун във Вашингтон, Никълъс Джамет казва, че той, Джонатан Ниман и третият съосновател Натаниел Ру „нямало къде да се нахранят„.

„Най-вкусната, достъпна и популярна храна обикновено бе най-нездравословна,“ казва Никълъс. „Не можехме да разберем защо нямаме други опции.“

Въпреки че никой от тях нямал опит в ресторантьорския бизнес и всичките били още студенти, през октомври 2006 г. 22-годишните състуденти започват да работят по своя бизнес в план в университетското общежитие, разбра Ко4.

Тяхната идея била да създадат ресторант за бързо хранене, който предлага единствено салати – както студени, така и топли, като например печени на фурна зеленчуци.

Вместо да купуват продуктите си от супермаркети и доставчици на едро, те имали за цел да си ги набавят директно от производителите, за да гарантират, че всичко е възможно най-прясно.

До лятото на 2007 г., след като вече са се дипломирали, тримата приятели успяват да наберат 300 000 долара от роднини и приятели. През август същата година те отварят първия ресторант Sweetgreen в изоставена кръчма в района Джорджтаун в американската столица.

„Просто отворихме врати,“ казва Никълъс, чиято длъжност е главен концептуален директор. „Бяхме наели няколко студенти, но не бяхме ги обучили толкова добре.

В първия ден бе доста слабо, но изглеждаше натоварено, защото тествахме системата и се движехме много бавно. След това с всеки следващ ден ставаше все по-натоварено.“ Джонатан, който е главен изпълнителен директор, казва, че като за начало не смятали да отварят повече от един ресторант. „Не мислехме, че това ще се превърне в кариера,“ казва той пред BBC.


„Просто гледахме на него като на начин за разрешаване на проблем, защото имаше голяма нужда от здравословна храна. Мислехме, че ще открием един ресторант и след това ще се занимаваме с нещо друго.“

След като първото заведение от веригата набира популярност обаче и пред него ежедневно се извиват опашки, тримата приятели осъзнават, че са създали бизнес, който може да се разрасне. Затова те решават да насочат цялото си внимание върху Sweetgreen и да отворят още заведения. Това обаче изисквало инвестиции.

„Години наред отначало бе много трудно да убедим хората да инвестират в Sweetgreen,“ казва Джонатан. „Нямахме история, бяхме просто едни студенти.

Нямахме CV зад гърба си, а когато става въпрос за ресторанти, хората мислят за това как повечето от тях фалират още в първата година.“

В крайна сметка обаче, здравословната храна на Sweetgreen прелъстява известни предприемачи, сред които шефът на Whole Foods boss Уолтър Роб, милиардерът инвеститор Стив Кейс и френският шеф-готвач Даниел Булуд.

След като първоначално добавя други заведения във Вашингтон, Sweetgreen в момента разполага с 90 клона в САЩ и планира да отвори още 20 тази година.

След като централата й се мести от Вашингтон в Лос Анджелис през 2016 г., инвестициите в компанията вече достигат 365 млн. долара, а броят на служителите надхвърля 3 500.

Компанията не разкрива какъв е годишният й оборот, но според Аарън Алън, консултант в сферата на ресторантьорския бизнес, сумата възлиза на около 120 млн. долара.

Историята на SweetgreenНикъкъс твърди, че докато компанията продължава да се разраства, тя спазва ангажимента си да купува продукция единствено от американските производители, въпреки че това означава, че в определени месеци и години някои плодове и зеленчуци не са налични.

„Ние сме изложени на милостта на Майката природа,“ казва той. „Една от най-популярните ни салати е тази от праскови.

В една от годините обаче в САЩ реколтата от праскови беше слаба заради лошото време. Тогава можеше да купим праскови от Южна Африка и да продължим да печелим, но ние решихме, че купуваме праскови, защото им е сезона и защото идват от определен регион на САЩ и от конкретен селскостопански производител.


„Затова го попитахме, какво друго имаш за нас? Той каза, че има боровинки и малини, затова решихме да направим салата от ягодоплодни.“

Твоят коментар

About Цветан Славчев

Какво мислите?