Home » БЪЛГАРИЯ » Най-кървавата катастрофа в историята на българските железници се случва на 1 май 1969 г
Най-кървавата катастрофа в историята на българските железници

Най-кървавата катастрофа в историята на българските железници се случва на 1 май 1969 г

Случва се край плевенското село Чомаковци. Загиват 27 души, а други 38 са ранени, припомня ko4.

Малко след 3 часа през нощта от жп гара Червен бряг тръгва претъпканата с пътници теснолинейка за Оряхово. Хората бързат да се приберат по домовете си за празника. Влакът започва да се клати още при потеглянето си и след шест километра – на завой край село Чомаковци, последният вагон се преобръща, но без да се откъсне от композицията и започва да се влачи на едната си страна. Уплашените пътници започват да скачат в движение, но изпочупените прозорци и стоманеният корпус на влака разкъсват телата им. 27 души губят живота си.

Сред тях 13-годишният Венци от София, майка му и току що омъжилата се Йорданка. Момченцето и майка му са намерени прегърнати, а телата им – прерязани. Други 38 души са ранени. Много от тях остават инвалиди. Притеклите се на помощ хора от Чомаковци описват инцидента като „месомелачка“.

Линейки са изпратени от София, Враца, Кнежа и Луковит, за да превозват ранените. Както и 3 години по-рано – при потопа във Враца, властта отново скрива инцидента заради името на влака. Теснолинейката се казва „Осми конгрес на БКП“.

Съдебната експертиза показва, че немарливостта на машиниста е довела до тежката катастрофа.

Композицията се движила с 1-2 километра по-бързо от ограничението от 30 км/ч във въпросния участък, пише Дир.бг. Делото е гледано от Врачанския съд, а машинистът е осъден на 10 години затвор. На подсъдимата скамейка седнал и ръководителят движение на гара Червен бряг, който е позволил на композицията да тръгне, въпреки че е била препълнена с хора.

Той обаче получава само условна присъда. И двамата вече са покойници, а на 15 декември 2002 г. теснолинейката Червен бряг – Оряхово е закрита. Причината – нерентабилност на линията. В началото на 2004 година с постановление на Министерски съвет започва демонтирането на железния път и така завинаги се унищожава жп линията между Червен Бряг и Оряхово.

Източник: bgspomen

Твоят коментар

About Ивана Александрова

Какво мислите?